Prečo Bratislava nemá metro?

Autor: Ivan Hrach | 9.11.2014 o 21:20 | Karma článku: 11,43 | Prečítané:  18170x

V metropolách celého sveta vedia, ako budovať mestskú dopravu, ktorá je funkčná, vyhovujúca obyvateľom a rozvoju mesta. V Bratislave to však robíme inak.

Naše hlavné mesto má v centre ďalšiu „Hirošimu“. Zmizol Starý most aj vozovky v centre mesta. Stred Bratislavy už roky žije v akomsi zvláštnom provizóriu a stále viac a viac chátra.

Už niekoľko rokov sú občania súčasným primátorom „masírovaní“ rozprávkami o električke. Akoby tá električka mala byť pre riešenie dopravy v meste všemocná. Ale pravdou je opak, električka dopravu v centre mesta ešte viac skomplikuje a dopravné zápchy neodstráni.

V metropolách celého sveta vedia, ako budovať mestskú dopravu, ktorá je funkčná, vyhovujúca obyvateľom a rozvoju mesta. V Bratislave to však robíme inak.

Prečo len 50 km od Bratislavy a tiež v Prahe a v iných mestách sveta stále rozširujú metro, a prečo nestavajú električkové trate do preplnených ulíc?

Aj pre Bratislavu sa hľadalo najlepšie riešenie funkčnej dopravy a bezproblémové prepojenie severnej a južnej časti mesta rozdelenej Dunajom. Odborníci na mestskú a prímestskú dopravu ho našli. S jeho prijatím nemali žiadny problém ani v EÚ a pridelili nám peniaze na vypracovanie projektu vo výške 10,5 milióna EUR a na financovanie realizácie projektu vo výške 500 miliónov EUR.

Týmto vlakovým spojením bolo možné previesť veľký počet cestujúcich z Petržalky a z Ružinova do centra mesta a naspäť mestskou hromadnou dopravou. Zároveň bolo možné predĺžiť železničné spoje z centra mesta na železničné stanice v Petržalke a v Prievoze.

Z pridelených prostriedkov z eurofondov vo výške 10,5 milióna EUR bol vypracovaný TEN-T projekt železničného podzemného prepojenia zo stanice Bratislava-Filiálka popod Dunaj do Petržalky.

Na tento vyhotovený projekt už bolo vydané stavebné rozhodnutie, avšak dodnes stále leží v šuflíku.

TEN-T projekt mal zapojiť železnicu do MHD a ponúknuť alternatívu doviesť ľudí prímestskou železnicou až do centra mesta rýchlejšie a lacnejšie ako ich osobným autom, ktoré by nechali zaparkované na najbližšej železničnej stanici k svojmu miestu bydliska, pričom ich parkovací lístok by platil zároveň aj ako cestovný lístok.

Menší počet automobilov by bol mal okamžitý efekt na skvalitnenie životného prostredia, neboli by zápchy na mostoch a príjazdových cestách.

Pridelené prostriedky na nerealizovaný projekt sa pravdepodobne museli vrátiť.

Každodenné dopravné zápchy však električka do Petržalky určite nevyrieši! 

Nie je to koncepčné riešenie dopravnej situácie v meste. Pre nevyhovujúce riešenie verejnej dopravy Bratislava stále chátra, firmy odchádzajú na okraj mesta s lepšou dostupnosťou.

Myšlienka budovania električky do preplnených ulíc centra mesta je od začiatku zlá. Vedenie magistrátu o tom vedelo, bola k nej verejná diskusia. Napriek tomu ju začalo realizovať. Prečo, keď bolo známe, že toto riešenie je zlé a nevyhovujúce?

Súčasný primátor zahodil do koša odborníkmi vypracovaný projekt TEN-T, na ktorý boli vyčlenené finančné prostriedky z EÚ vo výške 500 miliónov EUR. Dostali sme mimoriadne peniaze, ktoré dostávajú iba nové krajiny EÚ. Projekt mal zabezpečené financovanie z eurofondov vo výške 80% a napriek tomu bol magistrátom mesta zrušený. 

Ako je vôbec možné, že sa hľadalo iné riešenie, keď schválené riešenie zo strany EÚ bolo už naprojektované a financované prostriedkami vo výške 10,5 mil. EUR?  Budovanie tohto krásneho diela mohlo dať prácu ľuďom z Bratislavy aj z celého Slovenska.

Súčasný primátor hovoril občanom, že krátke prepojenie medzi Petržalkou a centrom mesta vedené pod Dunajom sa za 500 miliónov EUR vybudovať nedá, čo samozrejme nebola pravda.

Dúfam, že Bratislavčania sa niekedy dočkajú dopravy, ktorá spríjemní a skvalitní ich každodenný život, keďže súčasná dopravná situácia bráni ďalšiemu rozvoju mesta a normálnemu životu jeho obyvateľov.

Nájde sa niekto, kto Bratislavčanom naozaj pomôže a nebude presadzovať svoje osobné záujmy?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?